Voorbereiding

23 september 2021 - Amsterdam, Nederland

Na het hele jaar ieder weekend rustig wat stukjes te hebben gefietst, meestal zo'n 63km samen met Teguh, staat eind mei ruim 1100km op de teller. Dan komt de eerste serieuzere voorbereiding, een week fietsvakantie door Nederland met als doel de Maasroute te fietsen. Zes dagen fietsen over de veluwe, door de achterhoek en langs de Maas (zowel aan de Nederlandse als Belgische zijde). met een rustdag. In totaal fiets ik bijna 720km met als uitschieter ruim 155km. Om meer te wennen aan de langere afstanden fiets ik sindsdien een aantal weekenden 200-450km.

Over de bestemming van de vakantie hoef ik niet lang na te denken. Ik heb nog een route op het verlanglijstje staan waar ik in al ruim 10 jaar nog niet aan toe was gekomen: El camino del Cid. Een tocht langs een aantal belangrijke plaatsen in het leven van een van de grootste spaanse helden: Rodrigo Diaz de Vivar, beter bekend als El Cid Campeador of kortweg El Cid. Een 11e eeuwse Spaanse ridder/huurling uit Vivar, vlakbij Burgos, die zowel voor de Christelijke koning Alfonso als de Moorse koningen Al-Mu'tamin en zijn opvolger vocht, en uiteindelijk de heerser werd van een onafhankelijke staat rondom Valencia. Deze route loopt daarom van Burgos naar Valencia, maar ik zal de andere kant op fietsen.

Ik besluit om Sevilla te starten, via Cordoba naar Granada te fietsen om via Murcia richting Valencia te gaan. Ten zuiden van Valencia begint de camino del Cid. Deze zal mij vervolgens via Teruel naar Burgos brengen. Doel is om daar door te steken naar Bilbao, en via San Sebastian naar Bordeaux en uiteindelijk Parijs te fietsen.

Het plannen gaat vrij goed, er is ruim voldoende informatie beschikbaar om een goed inzicht te krijgen in de mogelijke routes en de zwaarte ervan. Het blijkt een stuk lastiger om in coronatijd aan het eind van de zomer een fiets op te laten knappen. Fietsenmakers zijn druk en hebben al tijden geen voorraden meer binnen gekregen (zeggen ze...). Uiteindelijk met de hulp van Arnold de dag voor vertrek het benodigde onderhoud uitgevoerd en op de dag van vertrek zelfs nog even de laatste zaken opnieuw afgesteld. Maar dan ben ik toch klaar voor vertrek.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade